کد مطلب:211406 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

سید حمیری
یكی از شعرای امام صادق علیه السلام سید بن محمد حمیری است كه به لقب سیادت نسبت به طایفه حمیر اشتهار یافت و سید جزء اسم او و نامش محمد است و كنیه اش ابوعامر كه وی در اوایل مذهب كیسانیه داشته و بعد به خدمت حضرت صادق علیه السلام رسید و با آیات باهره و معجزات شافیه آن حضرت تصدیق به امامت نمود و از گذشته توبه كرد سید حمیری شاعری بلندپایه و ارجمند و در مرتبه ادب و شعر عرب سرحلقه شعرای اسلام می باشد هر بیتش گوهری گرانبها و هر شعرش مشعری جان فزا است.

سید حمیری از مداحان معروف اهل بیت عترت است و علامه مجلسی او را از اصحاب تشیع شمرده است و قصیده عینیه او مشهور ادبیات عرب و عجم است كه برای مزید اطلاع خوانندگان نقل می كنم.

سید حمیری از بزرگان شعرای عرب و اسلام در قرن دوم است و اول به مذهب كیسانیه بوده و شراب هم می خورده با مصاحبت امام جعفرصادق علیه السلام هر دو را ترك كرده هم در صف فرقه امامیه درآمد و ترك شرب خمر كرد.

اخباری در مذمت او و شرب خمرش هست كه مربوط به قبل از تشرف حضور امام صادق علیه السلام است و اخباری در مدح او هست كه نمونه قدر منزلت او است و ما برای آنكه خوانندگان



[ صفحه 252]



را به حقیقتی آگاه سازیم حدیثی را كه كلینی در كافی و علامه مجلسی در بحار نقل كرده از سهل بن ظبیان به نظر خوانندگان می رسانم.